Kroom

Kroom on oluline mikroelement, mida mõned inimesed tarvitavad täiendavalt toidulisandina. Kroom on oluline mikroelement, mis aitab reguleerida insuliini toimet ja metaboliseerida makrotoitaineid nagu valk, süsivesikud ja rasv. Võib-olla kõige olulisem siin on see, et kroom moodustab kehas ühendi, mis näib tugevdavat insuliini toimet ja alandavat glükoosi taset. Siiski oli kroomi tarvitamisel ka riske ja selle kasutamine on mõnevõrra vastuoluline. 

Filtrid
Komplektid
Hind
   
Kaubamärgid
Toidulisandi vorm

Kroom toidus on tavaliselt inimeste jaoks olemas piisavas koguses. Kroomi sisaldavad toiduained, mis on väga head kroomi saamise allikad, on köögiviljad nagu brokkoli, kartul ja rohelised oad, täisteratooted, veise- ja linnuliha, puuviljad, sh õunad ja banaanid, viinamarjamahl ning piim ja piimatooted.

Miks inimesed võtavad kroomi?

Mõned uuringud on näidanud, et kroomilisandid võivad olla kasulikud II tüüpi diabeedi ja insuliini resistentsuse korral. Võib eeldada, et kroom toimib paremini nende puhul, kellel on kroomi puudus, mida tavaliselt täheldatakse ainult siis, kui inimese üldine toitumine on halb.

Kroom toidulisand on kasutusel ka lihaste kasvatamiseks või kehakaalu langetamiseks. Mõned uuringud on neid eeliseid näidanud, teised aga mitte. Samas võib öelda, et kroomi sisaldavad toidulisandid pole tarvitamiseks vajalikud, välja arvatud juhul, kui arst on käskinud neid võtta.

Millised on kroomi tarvitamise riskid?

Kroomil näib olevat vähe kõrvalmõjusid. On leitud, et kroom põhjustab aeg-ajalt ebaregulaarseid südamelööke, unehäireid, peavalu, meeleolumuutusi ja allergilisi reaktsioone. Kroom võib suurendada neeru- või maksakahjustuse riski. Kui sul on neeru- või maksahaigus, ära tarvita kroomi sisaldavaid toidulisandeid ilma arstiga nõu pidamata.

Kuna kroom võib mõjutada veresuhkru taset on ülioluline, et kõik, kes võtavad diabeedi ravimeid, näiteks insuliini, kasutaksid kroomi ainult arsti järelevalve all. Kroom võib interakteeruda ka selliste ravimitega nagu antatsiidid, kortikosteroid, beetablokaatorid, insuliin, kilpnäärme ravimid ja mittesteroidsed põletikuvastased valuvaigistid. Need koostoimed võivad põhjustada kroomi halva imendumise või võimendada mõne teise ravimi toimet. Eksperdid soovitavad, et keegi ei võtaks kroomi ilma arsti soovituseta rohkem kui 200 mikrogrammi päevas.

Kroomi puudus

Sarnaselt teistele mineraalidele ei esine kroomi kehas loomulikult, seega tuleb seda organismi saada läbi dieedi või toidulisanditega. Kroomipuudus on laialt levinud probleem. Paljudel inimestel, näiteks sportlastel, diabeetikutel, rasedatel ja eakatel on eriti suur oht kroomipuuduse tekkeks, mis põhjustab insuliini funktsiooni halvenemist, valgusünteesi ja energiatootmise pärssimist ning II tüüpi diabeeti ja südamehaigusi. Paljud uuringud on näidanud, et kroomipuuduse, kõrge vere insuliinisisalduse ja kõrgenenud vere kolesteroolitaseme vahel on olemas tugev seos.

Lisaks on teada kroomi osakaal väheneb toidus, mis sisaldab suures koguses rafineeritud toitaineid, eriti lihtsaid suhkruid. See süvendab probleemi, kuna need toidud ei sisalda mitte ainult vähe kroomi, vaid suurendavad ka kroomi kadu uriiniga. Mitmed uuringud on samuti näidanud, et kõrge sahharoosi- ja kroomivaene toit võib põhjustada tõsist ateroskleroosi. Kroomipuuduse täiendavaid vorme inimkehas on näha pikkade stressiperioodide ajal, nagu rasedus, infektsioon, füüsiline trauma ja raske treening. On tõestatud, et treening põhjustab kroomi kadu sportlastel ja põhjustab kroomi puudust, mille tulemuseks on insuliini funktsiooni halvenemine.